Externe storingen

Externe storingen  

RSS

0

Er is een onderwerp dat telkens weer opduikt. Storing, veroorzaakt door een externe bron. Deze storingen worden veelal veroorzaakt door een niet (meer) goedwerkende geschakelde voeding. Waarschijnlijk zelfs die van de eigen computer.

De onderliggende oorzaak is vaak een aardlus en heeft niets te maken met het plastic kastje waarin de SDRplay is gebouwd.

In plaats van tijd te besteden aan het omwikkelen van de SDRplay met aluminium folie of de SDRplay in een extra metalen kast te bouwen, is het nuttiger om de oorzaak van de storing te zoeken. Probeer kennis te vergaren over aardlussen en hoe ze te voorkomen.

Bedenk dat alle energie die u stopt in het afschermen van de ontvanger teniet wordt gedaan door de bedrading naar uw SDRplay.

Het afschermen van de radio is het laatste wat u moet doen, niet het eerste.

Storingen worden veroorzaakt door EMI / EMC (elektromagnetische interferentie en elektromagnetische compatibiliteit).

Er is enorm veel informatie over dit onderwerp op het Internet te vinden.
Iedereen kan de basisbeginselen over het opsporen van ruis en andere storingen leren.

De SDRPlay is een hoogwaardig product waarin de modernste technologieën zijn ondergebracht. Maar zijn werking kan door een eenvoudige schakelende voeding worden verstoord. Die voedingen zijn tegenwoordig overal in en om het huis te vinden. Denk maar aan de stekkerladers van uw telefoon, nachtlampje, LED verlichting (en vooral hun dimmers). Maar ook aan dat van uw monitor en PC.

Een beginnende hobbyist doet er goed aan om kennis te nemen van de voordelen van een dipool ten opzichte van een lange draad, meer algemeen de voordelen van een symmeterische antenne ten opzichte van a-symmeterische antenne.

Denk ook aan het aarden van uw ontvangststation (radio/PC,monitoeren etc.) op één punt. Probeer uw SDRplay eens met een accu gevoede notebook.
Zorg voor goed afgeschermde coaxkabels, neem een USB kabel met aan beide kanten een ferriet filter.

Het kleine zwarte doosje kan heel veel plezier brengen, maar u kunt er ook veel mee leren. Laat uw plezier in elk geval niet vergallen door externe oorzaken.

0

nou heel interessant dit stuk maar waar kan ik de computer en de monitor het best voorzien van een aarde aansluiting aangezien alles naar 1 aardpunt moet 

neem ik aan dat je niet bedoelt aarden via de aarde van de stekkers

met vriendelijke groet
martijn verhoef
nl11878 19rf014

0

Ik denk dat de monitor niet hoeft te worden geaard. Tenminste als het een LCD monitor is. Een monitor met een beeldbuis hoort niet in de shack thuis. De ideale aarde is een zogenaamd "schone aarde" een koperen buis die in de grond is geslagen en alleen gebruikt wordt voor de radio's. Op het Interent zul je veel "recepten" tegenkomen, zoek maar eens op "how to ground your hf radio". Ik begrijp overigens dat je last van storing hebt, hoe uit zich dat? Kun je er meer over vertellen?

Deel:

Bezig

Inloggen of Registreren aub